برج خنک کننده مخروطی

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین تجهیزاتی که در انواع مختلف صنایع به کار برده می‌شود، برج خنک کننده مخروطی است. در اصطلاح به برج خنک کننده مخروطی، کولینگ تاور گرد یا مدور (Round Cooling Tower) نیز گفته می‌شود. برای آشنایی با این نوع از برج خنک کننده و عملکرد آن در ادامه این مقاله از تهویه کاران نور با ما همراه باشید.

برج خنک کننده مخروطی

برج خنک کننده مخروطی نوعی از کولینگ تاور های پر کاربرد است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که از نام این نوع از برج خنک کننده نیز مشخص است، این نوع از برج‌ها ظاهری گرد و استوانه‌ای دارند. برج‌های خنک کننده گرد، ظاهر مناسبی دارند و به همین دلیل نیز در بسیاری از مصارف از این نوع برج‌های خنک کن استفاده می‌شود. البته لازم به ذکر است که از برج خنک کننده اغلب در خنک کن‌ چیلرها استفاده می‌شود. برج‌های خنک کننده مخروطی در ظرفیت‌های مختلف 5 تن الی 1250 تنی تولید می‌شوند.با توجه به اینکه برج‌های خنک کننده گرد در ظرفیت‌ها و تناژهای مختلفی طراحی و تولید می‌شوند، از این نوع برج‌های خنک کن می‌توان حتی در برج‌های مسکونی و ساختمان‌ها نیز استفاده کرد.کولینگ تاور یا برج خنک کننده یک مبدل انرژی است تا آب خنک را برای ماشین‌آلات صنعتی فراهم کند؛ به‌عبارت‌دیگر، دستگاه‌های موجود در یک صنعت یا کارخانه برای خنک‌شدن نیاز به ابزاری دارند تا گرمای آن‌ها را بگیرد. در بیشتر موارد، آب، نقش این ابزار را ایفا می‌کند. حال این آب برای خنک‌شدن و استفاده مجدد در مجموعه نیاز به برج خنک کننده دارد تا گرمای اضافی خود را از دست داده و مجدد وارد چرخه کاهش دمای مجموعه شود؛ درغیراین‌صورت، دمای بالای مجموعه می‌تواند سبب بروز مشکل در عملکرد صحیح آن شده و خرابی قطعه به وجود آید. برای خرید کولینگ تاور مناسب، بهتر است با انواع برج خنک کننده آشنا شوید.

نحوه کارایی برج های خنک کننده مخروطی

در ابتدا لازم به ذکر است که برج‌های خنک کن گرد جزو کولینگ تاورهای مرطوب و سیستم باز محسوب می‌شوند. بدین ترتیب که در این نوع از برج‌های خنک کن گرد برای تبرید و سرد کردن آب از هوای اتمسفر استفاده می‌شود. برج خنک کننده مخروطی دارای سیستم پاشش آب است و وجود همین سیستم باعث شده تا این نوع از کولینگ تاورها راندمان بسیار بالایی داشته باشند.در ابتدا آب داغ تولید شده در صنایع مختلف از طریق ورودی اتصال اصلی و توسط زانویی به داخل کولینگ تاور پخش می‌شود. با توجه به اینکه آب پخش کن آب داغ را با فشار بالایی به داخل برج خنک کننده مخروطی هدایت می‌کند، فشار بالای آب داغ ورودی باعث به چرخش درآمدن اسپرینکلر می‌شود. در این مرحله، آب داغ از طریق منافذ و سوراخ‌های موجود روی لوله‌های آرم اسپرینکلر به قسمتی که پکینگ نام دارد، پاشیده می‌شود.قسمت پکینگ که در حالت تخصصی پکینگ مدیا (Packing Media) نام دارد، وظیفه تبادل گرما بین آب و محیط برج را بر عهده دارد.پس از این مراحل هوای اتمسفر توسط یک فن یا پروانه مکنده‌، هوای داغ و گرم داخل برج خنک کننده مخروطی را به بیرون از برج منتقل می‌کند. فن و پروانه مورد نظر هوای سرد بیرون از برج خنک کن را به داخل برج هدایت می‌کند. در این صورت هوای سرد وارد شده به برج خنک کن، گرمای داخل برج را به بیرون از برج هدایت می‌کند. در واقع هوای موجود در داخل برج خنک کن، گرمای آب را به خود جذب کرده و باعث تبخیر آب می‌شود. در نهایت آب داغ پاشیده شده به داخل برج خنک کننده مخروطی توسط تبخیر گرمای خود را از دست می‌دهد و خنک می‌گردد.

کاربرد کولینگ تاورهای گرد

کولینگ تاورهای گرد در صنایع مختلفی به کار برده می‌شوند. آب داغ تولید شده در بسیاری از صنایع باید خنک گردد و سپس دوباره مورد استفاده قرار گیرد. در واقع آب داغ تولیدی در صنایع مختلف برای تجهیزات و ماشین آلات مختلف می‌تواند اثرات منفی داشته باشد. بنابراین برای تأمین آب سرد مورد نیاز ماشین آلات در صنایع مختلفی مانند صنایع غذایی، لوازم بهداشتی و آرایشی و صنایع سنگین از برج خنک کننده مخروطی استفاده می‌شود.یکی دیگر از کاربردهای برج‌های خنک کن در سیستم‌های تهویه مطبوع است. در سیستم‌های تهویه مطبوع برای تبرید و خنک کردن هوای محیط از فن کویل استفاده می‌کنند. چنانچه مبرد مورد استفاده در فن کویل و کندانسور آب باشد، یک سیستم خنک کننده نیز باید در نظر گرفته شود. در سیستم‌های تهویه مطبوع، برج خنک کننده مخروطی می‌تواند به عنوان سیستم خنک کننده فن کویل به کار برده شود.

برج خنک کننده مخروطی

ویژگی‌های برج خنک کننده مخروطی

برج خنک کننده مخروطی ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و به همین دلیل نیز در بسیاری از صنایع به کار برده می‌شود. ظرفیت برج‌های خنک کن مدور بیت 5 تا 1250 تن است. فایبرگلاس ماده‌ای است که برای ساخت این نوع برج های خنک کن استفاده می‌شود. برج خنک کننده فایبرگلاس مدور از جمله کولینگ تاورهایی است که به سبب کیفیت بسیار بالایی که دارد، در اغلب موارد به کار برده می‌شود. به دلیل اینکه برج خنک کننده فایبرگلاس مدور از فایبرگلاس ساخته شده است، در مقابل خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بسیار بالایی دارد. در ساخت برج خنک کننده فایبرگلاس مدور از یک لایه رزین اپوکسی نیز استفاده می‌شود. این لایه از برج خنک کننده مخروطی در مقابل اشعه‌های UV خورشید مراقبت می‌کند.برج خنک کننده مخروطی ظاهر بسیار بادوام و منظمی دارد. این نوع از برج‌های خنک کننده به آسانی نصب می‌شوند و می‌توان آنها را به آسانی در مکان مورد نظر حتی پشت بام نیز نصب کرد.

خرید برج خنک کننده مخروطی

قبل از خرید برج خنک کننده مخروطی باید عوامل بسیار زیادی در نظر گرفته شود. یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین فاکتورهایی که در خرید برج خنک کننده مخروطی اثر دارد، قیمت برج خنک کننده مخروطی است. در واقع می‌توان گفت فروش برج خنک کننده مخروطی متغیر بوده و به عوامل زیادی بستگی دارد. از جمله مواردی که در تعیین قیمت برج خنک کننده مخروطی تأثیرگذار است، عبارت‌اند از:

  • ابعاد و اندازه برج (ارتفاع برج خنک کن مدور)
  • مواد به کار رفته در تولید آن
  • استحکام و میزان مقاومت آن
  • ظرفیت سرمایشی و خنک کنندگی آن
  • تجهیزات به کار رفته در برج خنک کننده
  • نوع فایبرگلاس به کار رفته در تولید آن
  • نوع و ظرفیت فن موجود در برج خنک کن
  • سیستم اسپلش و اسپرینکلرهای به کار رفته در آن
  • برند و نوع موتور الکتریکی استفاده شده در برج خنک کن

در نهایت می‌توان گفت برای تعیین قیمت برج خنک کننده مخروطی، عوامل بسیار زیادی تأثیر دارند. تولید کنندگان برج‌های خنک کننده باید با در نظر گرفتن تمامی عوامل ذکر شده، قیمت واحدی را برای کولینگ تاورها مشخص کنند. برج خنک کننده فایبرگلاس مدور دماتجهیز 100 تن تبرید و برج خنک کننده فایبرگلاس مدور 40 تن مهراصل از مهم‌ترین و پرکاربردترین برج‌هایی هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قیمت برج خنک کننده مخروطی​

قیمت‌ برج خنک کننده مخروطی  ممکن است بسته به عوامل مختلفی مانند برند، اندازه، قدرت خنک کنندگی و ویژگی‌های دیگر متغیر باشند. برای به دست آوردن قیمت دقیق، من از شما توصیه می‌کنم به فروشندگان و تامین کنندگان مختلف مراجعه کنید و قیمت‌ برج خنک کننده را مقایسه کنید یا درخواست پیشنهاد قیمت از آنها بدهید

خرید برج خنک کننده