قیمت برج خنک کننده

قیمت برج خنک کننده (Cooling Tower) عموامل مختلفی بستگی دارد عمواملی به تن تبرید و یا مدور و یا مکعبی بستگی دارید به طور کلی مدور به نسبت خیلی گرون مکعبی هستش برج خنک کننده یک تجهیزات صنعتی است که به منظور خنک کردن آب و سایر سیالات در صنایع مختلف به کار می‌رود. عملکرد این تجهیزات بر اساس اصل تبخیر آب و انتقال حرارت از سیال به هواست در برج خنک کننده، آب گرم به وسیله پمپ‌ها به بالای برج جابجا می‌شود و به داخل پایین برج پاشیده می‌شود. در این مرحله، آب با تماس با هوا به صورت پوسته‌ای رقیق می‌شود و گرمای خود را به هوا منتقل می‌کند. سپس هوای گرم شده به وسیله فن‌های موجود در بالای برج خارج شده و هوای جایگزین خنک به داخل برج جذب می‌شود. این عملکرد به صورت مداوم و به صورت چرخه‌ای ادامه می‌یابد و در نهایت آب خنک شده به منابع آبی برگشت داده می‌شود برج خنک کننده عمل خنک کردن آب در گردش کندانسور سیستم های تهویه مطبوع، فرآیندهای صنعتی، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع مختلف ( براساس روش انتقال حرارت توسط انتقال جرم ) را بر عهده دارد. در برج‌های خنک کننده، ریزش آب روی پکینگ‌ها یا المان‌های واسط (مانند تخته‌ها) باعث پخش شدن آب روی سطوح آنها و افزایش سطوح مرطوب و کاهش سرعت جریان عبور آب و ایجاد فرصت بیشتر برای تبادل حرارت کافی بین جریان آب ورودی به برج خنک کننده و هوای عبوری از داخل برج خنک کننده و نتیجتاً کاهش دمای آب در برج خنک کننده می‌شود.برای انتخاب ظرفیت مناسب برج‌های خنک کننده در نظر داشته باشید که حداکثر اختلاف دمای آب ورودی و خروجی از برج خنک کننده (ΔT) همواره کمتر از اختلاف دمای آب ورودی و دمای مرطوب هوا (Wet Bulb Temperature) در محیط مورد نظر است. به عبارت دیگر حداقلِ دمای آب خروجی از برج خنک کننده همیشه چند درجه بیشتر از دمای هوای مرطوب محل نصب برج خنک کننده خواهد بود.

قیمت برج خنک کننده

قیمت برج خنک کننده فایبرگلاس ممکن است بسیار متغیر باشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از این عوامل شامل اندازه و ظرفیت برج، نوع و کیفیت مواد استفاده شده در ساخت، تکنولوژی و تجهیزات مورد استفاده، شرکت سازنده، شرایط بازار و منطقه جغرافیایی هستند.قیمت برج خنک کننده‌ فایبرگلاس عموماً شامل ستون‌های فایبرگلاسی با قطر مختلف، بافت‌های برشی و پروفیل‌های فولادی برای اتصال قطعات به یکدیگر هستند. این برج‌ها برای خنک کردن آب یا روغن در فرآیندهای صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.ساختار فایبرگلاسی این برج‌ها سبک، مقاوم در برابر خوردگی، حرارت و UV است. آن‌ها همچنین قابلیت نصب و نگهداری آسانی دارند و برای استفاده در شرایط سخت و محیط‌های صنعتی مناسب هستند. همچنین برای بهبود کارایی برج خنک کننده فایبرگلاس، می‌توان از پد خنک کننده و مواد شیمیایی مانند آنتی فوم و آنتی اسکیل استفاده کرد.برج خنک کننده فایبرگلاس یک نوع از برج‌های خنک کننده است که برای خنک کردن آب یا سیالات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برج‌ها در صنایع مختلفی مانند نیروگاه‌ها، پتروشیمی، صنایع فولاد، راه‌آهن و غیره استفاده می‌شوند.عملکرد برج خنک کننده فایبرگلاس بر اساس اصل تبخیر آب و انتقال حرارت از آب به هوا استوار است. در این برج‌ها، آب سرد مورد نیاز به وسیله‌ی پمپ‌ها به برج وارد می‌شود و به شکل یک شبکه‌ی سیکلونی از شیره‌های فایبرگلاس (شیره‌های پلاستیکی تقویت شده با الیاف شیشه) عبور می‌کند. هوا از طریق پمپ‌ها وارد برج می‌شود و به صورت متقاطع با جریان آب در تماس قرار می‌گیرد. در این فرآیند، بخار آب باعث خنک شدن آب و انتقال حرارت از آن به هوا می‌شود.برج خنک کننده فایبرگلاس به دلیل خصوصیات مثبتی مانند مقاومت بالا در برابر خوردگی، وزن سبک،عایق بودن الکتریکی، قابلیت اجرای سریع و آسان و هزینه‌ی نسبتاً کم، مورد توجه قرار می‌گیرد قیمت برج خنک کننده فایبرگلاس در سال 1402 نسبتاً مناسب است. به‌طورکلی قیمت این برج از جنس فایبرگلاس، ارزان‌تر از برج خنک کننده از جنس گالوانیزه است. از برخی مواد همچون پشم‌شیشه و مواد پلیمری در ترکیب با الیاف شیشه استفاده می‌کنند تا محصول نهایی باکیفیت و ارزان‌قیمت باشد.علاوه بر جنس، ظرفیت و برند که در بالا به آن اشاره کردیم شکل محصول نیز بر قیمت برج خنک کننده تأثیرگذار است. به‌طورکلی قیمت برج‌های خنک کننده مدور پایین‌تر از انواع مکعبی هستند.برج خنک‌کننده مدور فایبر گلاس از فیبر شیشه و رزین‌های دیگر تولید می‌شود؛ به همین دلیل خرید برج با ضخامت بالا تأثیر بسیار زیادی بر روی قیمت نهایی نخواهد داشت و می‌توان با قیمت مناسب این محصول را خریداری کرد.

 

برج خنک کن فایبرگلاس

قیمت برج خنک کننده
خرید برج خنک کننده

برج خنک کننده فایبرگلاس (Fiberglass Cooling Tower)، دارای بدنه‌ای ساخته شده از کامپوزیت یا فایبرگلاس است. فایبرگلاس یک نوع پلیمر است که توسط الیاف شیشه تقویت شده و دارای مقاومت مکانیکی بسیار بالاست. برج خنک کننده فایبرگلاس منبعی است که آب گرم برگشتی از چیلر یا ماشین‌های صنعتی را سرد می‌کند. این برج، آب گرم را توسط هوای خارجی خنک می‌کند و گرمای مازاد را از بالای برج تخلیه می‌کند. در این فرآیند، آب خنک شده تا دمای مرطوب کاهش یافته و بخارات آب به صورت بخار به هوا منتقل می‌شوند. برج خنک کننده فایبرگلاس شامل انواع مختلفی است و برج فایبرگلاس مکعبی و مخروطی مدارباز به عنوان محبوب‌ترین انواع آن مطرح هستند.

 

خرید برج خنک کن فایبرگلاس

خرید برج خنک کن فایبرگلاس امروزه به بخشی از تدارکات و تجهیز صنایع گوناگون بدل شده است. اما چگونگی انجام بهینه این کار نیازمند مقدماتی است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

برای موفقیت در خرید برج خنک کن فایبرگلاس لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • تعیین نیازها و الزامات کاربردی
  • مطالعه و تحقیق
  • مقایسه قیمت‌ها
  • بررسی کیفیت و گواهی‌ها
  • مذاکره و قرارداد
  • نصب و راه‌اندازی
  • پشتیبانی و خدمات پس از فروش

توصیه می‌شود در هر مرحله از فرآیند خرید برج خنک کن فایبرگلاس، با تأمین‌کننده و کارشناسان مرتبط در صنعت مشورت کنید تا با اتخاذ بهترین تصمیم‌ها، برج خنک کننده فایبرگلاس مناسب برای نیازهای خود را انتخاب و خریداری کنید.

قیمت برج خنک کن فایبرگلاس

قیمت برج خنک کن فایبرگلاس می‌تواند تحت تأثیر عوامل زیادی قرار گیرد. برخی از عوامل موثر بر قیمت این نوع برج‌ها عبارتند از:

  • ابعاد برج
  • متریال ساخت
  • قدرت خنک کنندگی
  • تکنولوژی
  • نصب و راه‌اندازی
  • نیازهای خاص
  • ساخت نمونه سفارشی

خرید کولینگ تاور

خرید کولینگ تاور (Cooling Tower) یا خرید برج خنک کننده بر حسب تن تبرید انجام میشود و بر حسب تن تبرید و موقعیت مورد استفاده برج خنک کن خود را استفاده کنید برج خنک کننده یکی از تجهیزات مهم و کاربردی در انواع صنایع مختلف و مصارف است. برج‌های خنک کننده به سبب کارایی بالایی که دارند در انواع مختلف صنایع به کار برده می‌شوند. کولینگ تاورها با نام‌های دیگری همچون برج خنک کننده و یا کولینگ تاور نیز شناخته می‌شوند. برای آشنایی با انواع کولینگ تاورها و سیستم عملکرد آنها در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.درانتها متوجه میشوید که مقاله برج خنک کننده چه ویژگی هایی دارد و به چند دسته تقسیم بندی می شود؟ و اما کولینگ تاور یک دستگاه کاربردی و مدرن محسوب می شود که در دو مدل مختلف تولید و مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه با نام لاتین COOLING TOWER شناخته می شود و مزایای زیادی دارد. بر این اساس در این مطلب انواع کولینگ تاور را بررسی می کنیم. معایب، مزایا و ویژگی های دستگاه را به طور کامل شرح می دهیم و در نهایت شرکت تهویه کاران نور و خدمات ارزشمند آن را معرفی می نماییم.

خرید برج خنک کننده

قیمت کولینگ تاور

قیمت کولینگ تاور یا برج خنک کننده  تابعی وابسته به پارامترهای بسیار زیادی است که مهمترین آن را شاید بتوان کیفیت تجهیزات و قطعات مورد استفاده در تولید برج خنک کن نامید. البته جنس بدنه نیز تأثیر قابل توجهی بر تعیین نهایی قیمت برج خنک کن دارد. بعنوان مثال غالباَ:

  • سیستم های گالوانیزه‌ای با هزینه ارزانتر،
  • برجهای بتنی با هزینه میان‌ رده‌ای

و برجهای فایبرگلاس بعنوان کارآمدترین و گرانترین نوع سیستم‌های خنکساز،شناخته میشوند. البته عوامل تاثیر گذار دیگری نیز در بالا و پایین بودن قیمت برج خنک کننده دخیل هستند. مواردی نظیر: کیفیت الکتروموتور، کیفیت پکینگ ها، جنس بدنه، مکعبی یا گرد بودن دستگاه، قالبی بودن یا نبودن پنلهای مورد استفاده در تولید بدنه برجهای فایبرگلاس. همچنین پارامترهایی نظیر: جنس قطره گیرها و چکه گیرها، چدنی یا فولادی بودن اسپرینکلر، ظرفیت برج که میتواند در دامنه 20 تا 3000 تن بروت تغییر کند، مونتاژ یا دمونتاژ بودن کولینگ که به اندازه قالبهای تولید کننده و همزمان ظرفیت دستگاه وابسته می باشد و… نیز بر هزینه کولینگ تاورها تأثیر مستقیم و غیرمستقیمی دارند.استعلام قیمت و نحوه خرید برج خنک کننده فایبرگلاس (به انگلیسی: FRP Cooling Tower) بر مبنای قالب مخروطی، مکعبی و صنعتی، پیش از هر عامل دیگری صورت می‌پذیرد. همیشه برای قیمت گذاری و تعیین برآورد هزینه های مورد نیاز برای طراحی و ساخت برجهای خنک کن فایبرگلاس باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. پارامترهایی نظیر:

  • مواد اولیه برای ساخت کولینگ تاور،
  • تعداد نیروی لازم برای تولید سیستم خنکساز و
  • مدت زمان مورد نیاز جهت تولید

را می توان به عنوان سه اصل مهم و تاثیر گذار برای قیمت گذاری برج خنک کننده در نظر گرفت. خیلی از خریداران در صدد دریافت لیست قیمت بروز برای برجهای خنک کن هستند. ولی بدلیل متغیربودن قیمتها و سفارشی بودن محصول، موضوع ارائه قیمتهای بروز کاتالوگی، گاهاَ با چالشهایی روبرو می‌شود. با اینحال قطعا تلاش خواهیم نمود با طراحی نرم افزار و اپلیکیشنی که بتواند تمامی درخواستهای مشتریان را دریافت نموده و نسبت به طراحی سیستم بهینه برای دستیابی مشتری به دمای مطلوب و نهایتا استخراج قیمت حدودی و یا حتی دقیق اقدام نماید، در آینده ای نزدیک در خدمت خریداران و متقاضیان محترم باشیم.

بطورکلی قیمت کولینگ تاور  فایبرگلاس بسته به کیفیت و مقدار متریال مورد استفاده در ساخت آن، نوع رزین مورد استفاده در بدنه، ظرفیت کولینگ تاور، مکعبی و یا مخروطی بودن برجها و مونتاژ یا دمونتاژ بودن دستگاه مشخص میشود. قیمت مدل مدور دارای رنج قیمتی از حدود 11 میلیون تومان تا بطور مثال 980 میلیون تومان برای برج خنک کننده صنعتی شیشه قزوین می باشد.

طبیعی است که هر چه ظرفیت و ابعاد برج خنک کننده بیشتر باشد؛ قیمت آن بیشتر است. البته وجود و یا عدم وجود بسیاری از آپشن‌های دیگر نیز بر روی قیمت برج خنک کننده تأثیرگذار است. ظرفیت برج خنک کننده بر اساس تن تبرید مشخص می‌شود که هر چه میزان آن بیشتر باشد قیمت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.علاوه بر ابعاد، عوامل دیگری همچون قیمت ارز و نوسانات آن تأثیر مستقیمی بر روی قیمت برج خنک کننده دارد؛ بنابراین شما باید قیمت روز آن را از بهترین و معتبرترین منابع به دست آورید.

همان گونه که در بالا اشاره شد برخی از آپشن‌های اضافی بر قیمت برج خنک کننده در سال 1402 تأثیر می‌گذارند. یکی از مهم‌ترین مشکلات برج‌های خنک کننده بالابودن میزان مصرف برق و انرژی در آن‌ها است. با افزودن قابلیت اینورتر به الکتروموتور؛ باعث خواهد شد تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی به عمل آید.

 اگر چه با افزودن این امکان قیمت برج خنک کننده افزایش پیدا می‌کند؛ اما با گذشت زمان، این هزینه‌ها با صرفه‌جویی و کاهش هزینه برق جبران خواهد شد؛ بنابراین استفاده از آن توصیه می‌شود.

افزودن مجموعه سیستم فن فرعی به برج باعث افزایش قیمت آن خواهد شد. البته ویژگی آن این است که اگر مجموعه فن اصلی از کار بیفتند دیگر سیستم متوقف نخواهد شد؛ زیرا فن‌های فرعی با توان حدودی ۷۰ درصد فن‌های اولیه و اصلی آماده خنک‌سازی سیستم هستند.

تعبیه‌شدن فن‌های بی‌صدا و همچنین صداگیر و نویز گیر در سیستم باعث افزایش قیمت برج خنک کننده خواهد شد. علاوه بر این، استفاده از گرمکن‌های تشتک برای جلوگیری از یخ‌زدگی آب در حین خاموش بودن برج خنک کننده از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت این محصول است.وجود برخی دیگر از آپشن‌ها همچون کنترل سطح آب به‌صورت هوشمند و الکترونیکی، سوئیچ‌های قطع‌کننده لرزش‌ها و عوامل بسیار زیاد دیگری باعث افزایش قیمت برج‌ها خواهد شد و عدم وجود آن‌ها باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود

مزیت برج خنک کننده خشک
مزیت برج خنک کننده خشک
قیمت برج خنک کننده

خرید کولینگ تاور

مزایای برج خنک کننده

  • صرفه جویی در مصرف آب: برج های خنک کننده از آب برای خنک کردن گرمای تولید شده توسط تجهیزات صنعتی استفاده می‌کنند. آب مورد استفاده بازیافت می‌شود که باعث صرفه‌جویی زیادی در مصرف آب می‌شود.
  • انرژی کارآمد: برج‌های خنک کننده به دلیل نیاز به انرژی کمتر برای گردش آب، نسبت به سایر سیستم‌های خنک کننده انرژی، کارآمدتر هستند. آب گرم از طریق برج به گردش درمی‌آید و گرما در محیط پخش می‌شود.
  • تعمیر و نگهداری کم: در مقایسه با سایر سیستم‌های خنک کننده، برج‌های خنک کننده هزینه تعمیر و نگهداری پایینی دارند. آنها برای مقاومت در برابر محیط‌های سخت طراحی شده اند و معمولاً به نگهداری کمی نیاز دارند.
  • مقرون به صرفه: برج‌های خنک کننده مقرون به صرفه هستند، زیرا انرژی کمتری مصرف می‌کنند و نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارند، بنابراین آنها را به گزینه‌ای مقرون به صرفه برای خنک کردن تجهیزات صنعتی تبدیل می‌کند.
  • سازگار با محیط زیست: برج‌های خنک کننده با محیط زیست سازگار هستند زیرا آب را به گردش در می‌آورند و میزان آب مورد نیاز برای خنک سازی را کاهش می‌دهند که به حفظ منابع آب کمک می‌کند.

معایب برج خنک کننده

  • تصفیه آب برج های خنک کننده: 
  • برج‌های خنک کننده برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها، جلبک‌ها و سایر میکروارگانیسم‌هایی که می‌توانند آب را آلوده کرده و سلامتی را به خطر بیندازند، نیاز به تصفیه آب دارند.
  • آلودگی صوتی: برج‌های خنک کننده به دلیل صدایی که هنگام گردش آب تولید می‌کنند، آلودگی صوتی تولید می‌کنند.
  • وابستگی به آب و هوا: عملکرد برج‌های خنک کننده تحت تأثیر شرایط آب و هوایی، مانند دما، رطوبت، سرعت باد و جهت است.
  • فضای مورد نیاز: برج‌های خنک کننده برای نصب نیاز به فضای زیادی دارند زیرا سازه‌های بزرگی هستند.
  • تعمیر و نگهداری: اگرچه برج‌های خنک کننده نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارند، اما اگر به درستی نگهداری نشوند، می‌توانند به محل پرورش باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها تبدیل شوند و خطراتی برای سلامتی ایجاد کنند.
برج خنک کننده

تعویض برج خنک کننده فرسوده

اگر در حال برنامه ریزی برای تعویض برج خنک کننده قدیمی و فرسوده موجود خود با برج خنک کننده جدید فایبرگلاس هستید ، باید علاوه بر توجه به ظرفیت، حجم  آب در گردش، ابعاد برج ، شاسی و امکان استقرار و نصب در محل برج خنک کننده قدیمی ، به موضوع دبی پمپ آب در گردش متناسب با برج جدید نیز توجه نمائید!این موضوع بخصوص در زمانی بیشتر باید مورد بررسی قرار گیرد که بجای برج قدیمی گالوانیزه و طرح مارلی نیاز به برج خنک کننده طرح جدید فایبرگلاس داشته باشید.برج های خنک کننده صنعتی روشی موثر برای حذف گرمای ناخواسته از یک سیال به سیال دیگر با استفاده از آب میباشد. در این عملیات آب گرم از تجهیزات صنعتی یا از هر منبع گرمایی دیگر وارد برج می شود و به طور یکنواخت در بالای آن پخش می شود. همانطور که آب به پایین برج می ریزد ، آب سرازیر شده را در یک منطقه بزرگ پخش میکند تا تماس آب و هوا را افزایش دهد، بنابراین انتقال حرارت از طریق تبخیر را نیز افزایش می دهد. همانطور که تبخیر انجام می شود، آب گرما را از دست می دهد. در نهایت وارد تشتک برج در پایین می شود. سپس آب خنک برمی گردد تا منبع حرارت اولیه خنک شود و دائما این چرخه تکرار می شود.

قیمت برج خنک کننده
کولینگ تاور چیست؟

نحوه عملکرد برج های خنک کن

برج خنک کننده صنعتی در دو نوع مدار بسته و مدار باز تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرد. بر این اساس هر یک از این دستگاه ها، دارای سازوکار متفاوتی خواهند بود. در تولید کولینگ تاور مدار بسته از قطعات مختلفی استفاده می شود که عبارتند از:
⦁ فن
⦁ کویل
⦁ ورودی آب
⦁ خروجی آب
⦁ ورودی هوای اتمسفر

دستگاه کولینگ تاور مدار بسته با نام دیگر هوا خنک نیز شناخته می شود. این دستگاه می تواند حرارت آب داغ را بدون تماس با هوا به اتمسفر منتقل نماید. بنابراین در این فرآیند، آب داغ بدون تبخیر یا تماس با هوا به اتمسفر انتقال پیدا می کند. با این تفاسیر یکی از مهمترین علت های نامگذاری این دستگاه، همین موضوع خواهد بود. علاوه بر این یکی از بزرگترین مزیت های این دستگاه نیز، عدم استفاده از آب می باشد. بنابراین نیازی به استفاده یا تزریق آب به مدار دستگاه نخواهد بود. این در حالی است که حرارت آب و سیالات موجود در مدار نیز، به هوای دمیده شده از فن دستگاه انتقال پیدا خواهد کرد.این دستگاه با نام های کولینگ تاور مرطوب یا تبخیری نیز شناخته می شود و اصلی ترین علت نامگذاری آن فرآیند تبخیر مایعات می باشد. در دستگاه مدار بسته، آب داغ وارد برج می شود و سبب ایجاد تماس مستقیم با هوای اتمسفر می گردد. بنابراین به بهترین شکل ممکن سیستم را خنک می کند. با این وجود به دلیل تبخیر بخشی از آب دستگاه، باید میزان مشخصی از آب وارد سیستم شده و جایگزین آب تبخیر شده شود.برج‌های خنک‌کننده به منظور خنک کردن آب در صنایع مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تجهیزات به صورت کلی از دو بخش اصلی شامل بخش جذب حرارت (Heat Absorption) و بخش تبخیر آب (Water Evaporation) تشکیل شده‌اند.سپس در بخش تبخیر آب، هوای خنک از پایین برج وارد می‌شود و با برخورد با توده‌های آب به تبخیر می‌رسد. این فرایند باعث انتقال حرارت از آب به هوا می‌شود و آب خنک شده پایین برج جاری می‌شود. به عبارت دیگر، با انجام فرآیند تبخیر، حرارت موجود در آب تبدیل به حرارت نسبی هوا می‌شود و با کاهش دما، آب خنک شده به سیستم برگشت داده می‌شود.فرایند تبخیر آب در برج‌های خنک‌کننده، باعث کاهش دمای آب و بهبود راندمان سیستم‌های صنعتی می‌شود. همچنین این فرایند به دلیل استفاده از تبخیر آب برای خنک شدن، به عنوان یک روش پایدار و کم مصرف برای خنک کردن آب در صنایع مختلف شناخته شده است.کولینگ تاور با استفاده از اصل تبخیر آب و انتقال حرارت به هوا، آب را خنک کرده و به منابع آبی برگشت می‌دهد. در این تجهیزات، آب سرد شده توسط پمپ به داخل کولینگ تاور جاری می‌شود و در بالای تاور از طریق پایه‌های پرتابلی به شکل یک پرده بارانی به بیرون پرتاب می‌شود. هوای گرم و خشک از پایین تاور وارد می‌شود و با برخورد با پرده بارانی، گرمای خود را به آب منتقل می‌کند. در نهایت، آب سرد شده از پایین تاور خارج شده و به منابع آبی برگشت می‌دهد.

 

ظرفیت برج خنک کننده

ظرفیت برج‌ خنک کننده که دارای ظرفیت‌های مختلفی هستند. عوامل مختلفی وجود دارند که کارشناسان با استفاده از آن‌ها بهترین تصمیم را برای قراردادن یک برج خنک کننده با ظرفیت مناسب در یک محل می‌گیرند.به‌طورکلی بر اساس میزان دمای آب ورودی، دمای آب خروجی، دبی آب و نوع منطقه جغرافیایی، کارشناسان با انجام محاسبات میزان مناسب ظرفیت یک برج را محاسبه می‌کنند.روش بهینه سازی آب برج خنک کننده گسترده است. یکی از این روش‌ها قراردادن برج در سایه ساختمانی است. درصورتی‌که برج در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار بگیرد ممکن است جلبک‌ها بر روی پکینگ یا همان مبدل حرارتی، نازل‌ها و لوله‌های انتقال برج رشد کنند و این موضوع باعث کاهش راندمان برج خواهد شد. درصورتی‌که مجبور به نصب خنک کننده در جلوی آفتاب هستید حتماً از یک آفتاب‌گیر در قسمت بالایی آن استفاده کنید.در برج‌های خنک کننده مبدل‌های حرارتی یا پکینگ‌هایی وجود دارد. سیستم توزیع آب، سیال را به قطرات ریز تبدیل و آن را بر روی سطح مبدل حرارتی قرار می‌دهد. به عقیده متخصصان هر چه اندازه قطرات ریزتر باشد قطعاً خنک‌سازی آب برج بهینه‌سازی‌شده و عملیات به شکل بهتری انجام می‌گیرد. البته هر چه سطح مبدل حرارتی بیشتر باشد عمل خنک شدن آب بهتر صورت خواهد گرفت.در صورت ایجاد فاصله زیاد بین مقدار کشش الکتروموتور برج و میزان آمپر مصرفی الکتروموتو ، باید فن‌های برج خنک کننده را تقویت کرد تا دبی هوای بیشتری در برج خنک کننده ایجاد کنند. این کار سبب افزایش راندمان و خنک سازی بیشتر آب خواهد شد. البته تمامی این کارها باید زیر نظر کارشناسان مربوطه و متخصصان انجام شوند.با استفاده از راهکارهای کارشناسانه باید ایجاد سختی آب و تشکیل رسوبات در سطح پکینگ‌ها و سطوح انتقال حرارت را کاهش داد. تجربه ثابت کرده است که رسوب گرفتگی این سطوح می‌تواند تا پنج درصد از بازدهی پکینگ‌ها بکاهد

قیمت برج خنک کن

قیمت برج خنک کننده یا کولینگ تاور تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله نوع ساختار (مدار باز یا بسته) و کیفیت قطعات مورد استفاده قرار دارد. برای مثال، برج خنک کننده با ساختار مدار بسته قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌های مدار باز دارد. همچنین، کیفیت متریال‌های استفاده شده نیز قیمت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین، سازندگان باید به‌جز ارائه قیمت مناسب، به کیفیت متریال‌های استفاده شده نیز توجه کنند تا مشتریان بتوانند از دستگاه با کیفیت برخوردار شوند.

انواع کولینگ تاور

برج خنک کن مدار باز

کولینگ تاور مدار باز یا تبخیری از جمله مهم‌ترین و پرکاربردترین برج‌های خنک کننده است. در این نوع از برج خنک کننده آب داغ به داخل برج خنک کن پمپاژ می‌شود. آب داغ در فضایی کاملاً روباز در مجاورت هوای اتمسفر قرار می‌گیرد و بدین ترتیب تمام گرمای خود را از دست می‌دهد. در این نوع از برج خنک کننده با توجه به اینکه هوای داغ در تماس مستقیم با هوا قرار می‌گیرد، بخشی از آب داغ تبخیر می‌شود. به همین دلیل نیز به این نوع برج های خنک کن، کولینگ تاورهای تبخیری نیز گفته می‌شود.با توجه به اینکه مقداری از آب داغ در برخورد با هوا تبخیر می‌شود، در این نوع سیستم باید برای تزریق به سیستم، آب کافی نیز در نظر گرفته شود. به همین دلیل این نوع از برج خنک کن، مصرف آب بالایی دارد.در واقع همان برج های خنک کننده معمول سیستم های تهویه مطبوع می باشد که آب ( سیال ناقل حرارت ) پس از ورود به برج و پاشش روی پکینگ‌ها (که باعث افزایش سطح تماس با جریان هوای درون برج می شوند) خنک شده و پس از جمع شدن آب در تشتک پایین برج، مجدداً توسط پمپ به سیکل تبادل حرارت در سیستم تهویه مطبوع باز می‌گردد.

برج خنک کننده مدار بسته

کولینگ تاورهای مدار بسته همان برج‌های خنک کننده خشک یا درای کولرها (Dry Coolers) هستند. درای کولر به نوعی از برج‌های خنک کن گفته می‌شود که آب داغ در مداری کاملاً بسته خنک می‌شود. در این نوع از خنک کننده‌ها، آب داغ در داخل مداری کاملاً بسته و بدون ارتباط مستقیم با هوای اتمسفر خنک می‌شود. در برج‌های خنک کن مدار بسته، آب داغ توسط تماس مستقیم با دیواره‌ها و لوله‌های سیستم گرمای خود را از دست می‌دهد. گرمای از دست رفته توسط جداره لوله‌ها توسط یک فن مکیده می‌شود و بدین ترتیب خنک کاری آب داغ انجام می‌گیرد.با توجه به اینکه در این نوع از سیستم آب داغ هیچ تماسی با هوا ندارد و تبخیری صورت نمی‌گیرد، به این سیستم برج خنک کننده خشک گفته می‌شود.همچنین در این نوع از کولینگ تاور هیچ تبخیری انجام نمی‌گیرد و بدین ترتیب نیاز به تزریق آب نیز وجود ندارد.برج خنک کننده مدار بسته: در اینگونه برج‌ها پاشش آب روی پکینگ‌ها همراه با جریان هوای درون برج باعث خنک شدن آب در گردش برج شده که این آب در تماس با کویل حاوی آب ، (سیال ناقل حرارت ) باعث کاهش دمای آب یا روغن (یا هر سیال دیگر) جاری در کویل مدار بسته این برج‌ها می‌گردد. (قیمت برج خنک کننده مدار بسته به دلیل دارا بودن تجهیزاتی مانند کویل‌های تبادل حرارت، پمپ و … گرانتر از برج خنک کننده مدار باز می باشد)

در انتخاب و خرید برج خنک کننده مدار باز موارد ذیل باید مشخص باشند

  1. نوع برج خنک کننده (باتل – مکعبی)
  2. جنس بدنه برج خنک کننده (گالوانیزه – فایبر گلاس)
  3. دبی آب در گردش کندانسور یا برج خنک کننده (به ازای هر تن تبرید در چیلر تراکمی 3GPM و به ازای هر تن تبرید و در چیلرهای جذبی حداقل 4GPM)
  4. دمای هوای خشک و مرطوب محیط نصب برج خنک کننده در تابستان
  5. اختلاف درجه حرارت آب ورودی و خروجی برج خنک کننده
  6. اختلاف دمای آب خروجی از برج خنک کننده و دمای مرطوب هوای محیط (Opprooch range) (برای مصارف صنعتی)
  7. ظرفیت و دبی برج خنک کننده متناسب با ظرفیت چیلر مورد نظر بر حسب TR (تن تبرید)

خرید برج خنک کن

خرید برج خنک کن یک تصمیم مهم در صنایعی است که با این تجهیزات سروکار دارند. با توجه به نیازهای خنک کاری و کاربردهای مورد نظر از این نوع برج‌های خنک کننده، معیارهایی مانند ظرفیت، ابعاد، کارایی و قابلیت تنظیم هنگام خرید در نظر گرفته می‌شود. همچنین، محصولات شرکت‌های معتبر و با تجربه در این زمینه باید مورد بررسی قرار گیرند. تحقیقات، مشاوره و ارزیابی دقیق از مدل‌ها و قیمت‌ها نیز به تصمیم بهتر در این زمینه کمک می‌کند. هدف از خرید برج خنک کننده، ارتقاء عملکرد سیستم‌های خنک کننده و کاهش هزینه‌های انرژی است که نباید از نظر دور داشت.در مطالعه این نوشتار با ما همراه شوید تا بیشتر در این مورد گفتگو کنیم.

برای اجرای موفق مراحل خرید برج خنک کن، پیشنهاد می‌شود  نکات زیر را در نظر داشته باشید:

انتخاب ظرفیت مناسب: انتخاب ظرفیت براساس اختلاف دمای آب ورودی و خروجی و نیز نوع نیاز صنعتی و دمای هوای محل نصب برج بسیار مهم است.

جنس بدنه: برج خنک کننده در انواع گالوانیزه، فایبر گلاس و بتنی تولید می‌شود. انتخاب جنس بدنه بر اساس عوامل مانند مقاومت در برابر خوردگی و زیبایی ظاهری اهمیت دارد.

نحوه مکش جریان هوا: بر اساس نیاز به دبی هوای بیشتر و عملکرد بهتر، انتخاب بین یکی از دو روش طبیعی (تهویه طبیعی) و اجباری (تهویه مکانیکی) انجام می‌شود.

نحوه برخورد جریان هوا و آب: بر اساس کارایی و راندمان حرارتی مورد نظر، یکی از دو نوع برخورد جریان متقاطع (Crossflow) و جریان مخالف (Counterflow) انتخاب می‌شوند.

سیستم توزیع آب: انتخاب سیستم توزیع بر اساس دبی آب و نیاز به توزیع یکنواخت آب در برج به یکی از روش‌های نازل، تشتک و بازوهای آبگردان صورت می‌گیرد.

شکل ظاهری: انتخاب شکل ظاهری استوانه‌ای (باتل یا سیلندری) و مکعبی بر اساس نیازهای ظاهری و طراحی ساختمان انجام می‌شود.

نوع عملکرد: برج‌های خنک کننده مدار باز و مدار بسته. انتخاب نوع عملکرد بر اساس نیازهای خنک کاری و سیستم تهویه مورد استفاده صورت می‌پذیرد.در انتخاب و خرید برج خنک کن لازم است تمام این عوامل به طور یکپارچه مورد بررسی قرار گیرند تا بهترین گزینه را بر اساس نیازها و محیط کاربری انتخاب کنید.

نکات قابل توجه در خرید برج های خنک کننده فایبر گلاس

  • از آنجایی که برج‌های خنک کننده در محیط‌های باز و در معرض تابش نور خورشید قرار دارند، پوشش مناسب ژل کت نوپیتل کلیکل (NPG) برای مقاوم سازی بدنه برج در مقابل اشعه ماوراء بنفش نور خورشید الزامی است.
  • سطوح خنک کننده آب (پکینگ‌ها) داخل برج خنک کننده می‌بایست از طرح و جنس مناسب انتخاب گردند. پکینگ برج‌های خنک کننده معمولاً از جنس P.V.C با گرید دارویی آنتی باکتریال و با ضخامت 400 میکرون و یا از نوع پکینگ اسپلش یا رندوم اسپلش و غیره از جنس P.P می‌باشد که طبق انتخاب و سفارش خریدار عرضه می‌گردد.
  • برای انتخاب پکینگ برج‌های خنک کننده باید به کاربری و شرایط بهره برداری از دستگاه دقت شود؛ برای مثال پکینگ‌های طرح فیلم که از جنس P.V.C تولید می‌شوند به دلیل ایجاد سطح تماس گسترده تر، میان آب و هوا دارای راندمان بیشتری نسبت به پکینگ‌های طرح اسپلش که از جنس P.P تولید می‌شوند هستند، اما در مقابل پکینگ‌های طرح اسپلش در برابر رسوب و آب بی کیفیت مقاومت بیشتری دارند و دیرتر دچار گرفتگی و با رسوبات املاح آب و تخریب می شوند.
  • المیناتور یا قطره گیر به منظور کاهش میزان دریفت یا پرتاب قطرات آب از بالای برج خنک کننده معمولا از جنس P.V.C یا P.P و در بخش بالای نازل ها نصب می‌گردد. طرح المیناتور در مدل های P.V.C معمولا لانه زنبوری و در مدل‌های P.P از نوع وی-بار (V-bar) می باشد که میزان هدررفت آب را به کمتر از 0.02 آب در گردش برج می‌رساند.
  • جهت افزایش طول عمر الکترو موتور و کاهش صدای فن در زمان راه اندازی برج‌های خنک کننده، از بالانس استاتیک و داینامیک فن برج اطمینان کامل حاصل کنید.
  • به هنگام سفارش برج‌های خنک کننده با ظرفیت‌های بالا، بهتر است از سیستم انتقال نیرو مجهز به گیربکس استفاده شود.
  • نصب نردبان جهت دسترسی آسان به بخش‌ بالایی برج از جمله الکتروموتور و غیره و همچنین تعمیر و نگهداری در ظرفیت‌های بالا الزامی است.
  • با توجه به اینکه تمامی قطعات داخلی برج خنک کننده همواره در تماس مستقیم با آب قرار دارند، به منظور جلوگیری از زنگ زدن و پوسیدگی قطعات فلزی برج خنک کننده، می‌بایست تمامی قطعات اصلی مانند استراکچر و قطعات فرعی (پیچ‌ها،مهره‌ها و …) از فولاد ضدزنگ و یا آهن با روکش گالوانیزه تولید شده باشند.
  • در سیستم‌های تهویه مطبوع، دمای آب ورودی به برج خنک کننده (از کندانسور چیلر تراکمی آبی) حدود 33 تا 35 درجه سلسیوس و دمای آب خروجی از برج خنک کننده به کندانسور چیلرهای تراکمی آبی (آب cooling) باید حدود 28 تا 30 درجه سلسیوس باشد. به عبارت دیگر اختلاف درجه حرارت آب ورودی و خروجی برج خنک کننده در سیستم‌های تهویه مطبوع حدود 4 تا 6 درجه سلسیوس خواهد بود.
  • عملکرد ترموستات چند مرحله ای برج خنک کننده: با استفاده از ترموستات چند مرحله‌ای و نصب آن روی لوله آب خروجی از برج خنک کننده به سمت کندانسور چیلر می توان بر اساس دماهای تنظیمی ترموستات تدریجی ، با تغییر دور الکتروموتور فن برج خنک کننده طبق دستور ارسالی به اینورتر برج، میزان کاهش دمای آب خروجی از برج خنک کننده (ورودی به کندانسور) را کنترل نمود.در صورت عدم نصب سیستم کنترل هوشمند ، لازم است حداقل یک ترموستات با امکان فرمان قطع و وصل به موتور فن برج های خنک کننده برای مواقعی که هوا معتدل تر است روی لوله آب خروجی از برج های خنک کننده تا کلکتور پمپهای برج های خنک کننده نصب گردد تا امکان کنترل بیشتری روی دمای آب خروجی از برج خنک کننده داشته باشیم.در صورت نیاز به مشاوره در خصوص انتخاب، محاسبه و خرید برج خنک کننده، می توانید با کارشناس فروش شرکت دماتجهیز تماس حاصل فرمائید
 

هنگام حمل و نصب برج های خنک کننده به موارد زیر توجه فرمائید

چنانچه قطر برج خنک کننده فایبرگلاس خریداری شده شما بیش از 220 سانتی متر باشد، توصیه می‌گردد به منظور جلوگیری از ایجاد صدمه به برج خنک کننده در مرحله حمل، برج مذکور به صورت قطعات مجزا تا محل پروژه حمل گردد. بدیهی است مونتاژ نهایی برج‌های خنک کننده با قطر بیشتراز 220 سانتی متر در محل پروژه با پرداخت هزینه مجزا انجام خواهد گردید.شاسی برج‌های خنک کننده متناسب با وزن و ابعاد دقیق برج طراحی و اجرا شده باشد که بتواند وزن برج را باتوجه به سازه ساختمان تحمل نموده و از نظر نمای معماری ساختمان نیز ایجاد مشکل ننماید.

          چنانچه امکان استفاده از جرثقیل برای انتقال برج یکپارچه در محل پروژه نیست، برج خنک کننده مونتاژ شده سفارش داده نشود.

اصولاً محل نصب برج‌های خنک کننده باید به گونه ای باشد که مانعی در اطراف آن برای ورود جریان هوای تازه به داخل برج خنک کننده وجود نداشته باشد و همچنین در صورت استفاده از چندین برج در کنار یکدیگر باید تدابیری اندیشیده شود که هوای خروجی از برج‌ها مستقیماً وارد یکدیگر نشده و باعث کاهش راندمان و عدم کارایی برج‌های خنک کننده دیگر نشود. پس از انتخاب ظرفیت صحیح برج خنک کننده اگر بتوان آن را در فضای باز با جریان هوای آزاد قرار داد، در حصول یک بازده مناسب از برج خنک کننده مشکلی وجود نخواهد داشت. اما چنانچه قرار باشد برج خنک کننده در داخل ساختمان و یا محصور بین دیوارها نصب شود، موارد زیر بایستی مورد توجه قرار گیرند:
الف) باید فضای کافی و بدون مانع مزاحم در اطراف برج وجود داشته باشد تا هوای تازه لازم به برج خنک کننده برسد.
ب) هوای مرطوب خروجی از برج خنک کننده باید به گونه ای تخلیه شود که امکان بازگشت و گردش مجدد آن به برج خنک کننده وجود نداشته باشد. زیرا گردش مجدد چنین هوایی در برج دمای مرطوب هوای ورودی به برج را افزایش می دهد و باعث خنک نشدن آب در گردش سیستم در خروجی از برج خنک کننده می‌شود.
ج) البته گردش مجدد هوا به داخل برج‌های خنک کننده دیگر هنگامی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که چند برج در مجاورت‌هم نصب شده باشند.
د) تعیین محل نصب برج خنک کننده به عوامل دیگری مانند شدت دسیبل صدا در فاصله 10 متری، استحکام محل نصب، هزینه فراهم کردن تجهیزات اضافی برای برج خنک کننده و مسائل مربوط به معماری ساختمان و … بستگی دارد.با توجه به اهمیت بالانس فن گردش هوا در عملکرد برج خنک کننده و ارتباط مستقیم آن با طول عمر فن و الکتروموتور، به منظور تداوم بالانس دینامیکی فن گردش هوا، نسبت به نصب کاملاً افقی و تراز شده انواع برج‌های خنک کننده در محل نصب خود نهایت دقت را مبذول فرمائید.

 
 

برج خنک‌کننده چیلر

برج خنک کننده چیلر وظیفه خنک کردن آبگرم ارسالی از سمت چیلر را به عهده دارد. در برخی از مواقع هوا و یا برخی از دستگاه‌ها همچون هواسازها یا فن کویل‌ها نیاز به خنک شدن دارند.  به طور خلاصه می‌توان بیان کرد که چیلر، گرما را از محیط و یا دستگاه می‌گیرد و آن را به برج خنک کننده منتقل می‌کند. در واقع چیلر یک پمپ انرژی است که از طریق مایع سرد خروجی خود، گرما را از محیط و یا دستگاه مشخصی می‌گیرد.کندانسور در این چرخه، حرارت و گرما را از مبرد می‌گیرد و با تغییر حالت، مبرد گازی را به مایع تبدیل می‌کند.کل ساختار و چرخه چیلر و برج خنک کننده آن در زیر شرح داده شده است:

1.مبرد گازی به کمپرسور تعبیه شده در چیلر وارد می‌شود. این گاز کاملاً داغ است.

2. از طرف دیگر آب‌خنک از سمت برج خنک کننده به کمپرسور چیلر وارد می‌شود.

3.مبرد که در حالت گازی قرار دارد تغییر حالت می‌دهد و به مایع تبدیل می‌شود.

4.آب مجدداً برای خنک‌شدن به برج خنک کننده منتقل می‌شود و پس از آن، دوباره این عمل تکرار خواهد شد.

5.از سمت دیگر چیلر یک اواپراتور وجود دارد که وظیفه انتقال آب سرد به دستگاه‌هایی که در اثر کارکرد گرم شده‌اند را بر عهده دارد.

علاوه بر موارد ذکر شده، قیمت برج خنک کننده چیلر بر اساس عوامل مختلف دیگری همچون نوع سیستم متحرک مانند الکتروموتور، گیربکس، پولی و پروانه تعیین می‌شود.از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت برج خنک کننده می‌توان به کیفیت اتصالات، فلنچ‌ها و دیگر تجهیزات جانبی مورداستفاده در کولینگ‌تاور چیلر اشاره کرد.البته باید بدانید که بدنه و سازه برج خنک کننده تأثیر بسیار بیشتری نسبت به دیگر عوامل در قیمت نهایی محصول دارد. هر چه برج خنک کننده از سازه و بدنه باکیفیت‌تری ساخته شده باشد قطعاً قیمت آن بالاتر است.

 

برج های خنک کننده را می توان از دیدگاه‌های مختلف به شرح زیر تقسیم بندی نمود
  1. جنس بدنه (گالوانیزه- فایبر گلاس)
  2. نحوه برخورد جریان هوا و آب (جریان متقاطع و جریان مخالف)
  3. سیستم توزیع آب (نازل – تشتک- بازوهای آبگردان )
  4. شکل ظاهری (باتل – مکعبی)
  5. نوع عملکرد (برج های خنک کننده مدار باز و مدار بسته)
  6. نحوه مکش جریان هوا (طبیعی – اجباری)
فن برج خنک کننده

فن برج خنک کننده قطعه‌ای است که دارای چندین تیغه است. این فن‌ها با ایجاد یک فشار نسبی و با استفاده از نیروی مکانیکی، هوای بیرون را در درون کولینگ‌تاور یا همان برج خنک کننده به گردش در می‌آورند.

با جابه‌جایی و دوران این تیغه‌ها هوای مکش شده درون برج خنک کننده جهت خنک‌سازی به گردش در می‌آید.

فن برج خنک کننده انواع مختلفی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود:

  • فن‌های محوری
  • فن‌های سانتریفیوژی همچنین این فن‌ها دارای جنس‌های مختلف آلومینیوم، فایبرگلاس، پلی‌آمید و … هستند.

برج خنک کننده مکعبی

برج خنک کننده مکعبی یکی از انواع برج‌ها است که به‌صورت فراوان در صنایع بزرگ همچون پتروشیمی مورداستفاده قرار می‌گیرد. به دلیل ساختاری که دارد از پکینگ کمتری در آن استفاده می‌شود؛ اما درعین‌حال بازدهی قابل‌توجهی هم دارد.افت فشار در این نوع برج‌ها بسیار کمتر است و در صورت معیوب‌شدن راحت‌تر تعمیر می‌شوند. برج مکعبی به دلیل ارتفاعی که دارد برای مناطق شرجی و مرطوب مناسب‌تر است.

معیار انتخاب برج خنک کننده

علاوه بر قیمت برج خنک کننده معیارهای مختلفی وجود دارد که بسیاری از افراد به آن‌ها توجه می‌کنند. در زیر به مهم‌ترین این معیارها می‌پردازیم:

  • جنس بدنه برج و استحکام آن
  • نوع شکل آن به‌صورت گرد یا مکعب
  • کارایی و میزان راندمان خنک‌سازی آن
  • میزان سرعت خنک‌سازی
  • میزان مصرف آب
  • میزان مصرف انرژی
  • نوع فن
  • میزان پاشش آب
  • و … .

هر معیاری که مدنظر دارید باید در مورد آن کاملاً تحقیق کنید و بهترین نوع آن را مطابق با نیاز خود خریداری کنید.

فروش برج خنک کننده از طریق منابع و مراکز مختلفی انجام می‌شود. در نظر داشته باشید کیفیت و تجهیزات به‌کاررفته در کولینگ‌تاور متفاوت است؛ بنابراین باید مرکز فروشی را انتخاب کرد که دارای تجهیزات پیشرفته و مدرن‌تری باشد.خرید و فروش برج خنک کننده امری تخصصی است و برای این کار حتما با متخصصین امر مشورت نمایید تا بهترین انتخاب نمایید. برای مقایسه قیمت کولینگ تاور می‌توانید کاتالوگ شرکت‌های مختلف را مقایسه کنید تا در نهایت انتخابی دقیق داشته باشید.در خرید برج خنک کن موارد زیادی وجود دارد که از قیمت تا محل خرید و نوع برج را شامل می‌شود. در این میان دقت در نوع برج خنک کننده و اطلاعات کافی در مورد آن از اهمیت بالایی برخوردارند. برای داشتن خریدی موفق ابتدا نیازها و ظرفیت مورد نیاز خود را مشخص کنید. سپس نوع برج (فایبرگلاس، گالوانیزه و…)، نحوه مکش جریان هوا، سیستم توزیع آب و نوع برخورد جریان هوا و آب را انتخاب کنید.مطالعه نقد و بررسی‌ها، مشاوره با کارشناسان و مقایسه قیمت‌ها نیز از اقدامات مهم در خرید برج خنک کن هستند. اطمینان حاصل کنید که برج خنک کننده انتخابی با نیازها و استفاده موردی شما سازگار است و قابلیت هماهنگی با سیستم‌های موجود را نیز داراست.در نهایت از تامین‌کنندگان معتبر و با سابقه خرید کنید و کیفیت و قابلیت خدمات پس از فروش را نیز مورد نظر داشته باشید.